donderdag 24 april 2014

5 days in Copenhagen

Ongeveer twee weken geleden rond deze tijd lag ik, samen met Sam en Nikki, nog in coma in Sam's appartement in Kopenhagen. Het enige wat we tot nu toe hadden gedaan vanaf het moment dat we daar aankomen, was zuipen zuipen zuipen. Wat ons een mooie avond heeft gebracht :) We zijn naar Drone geweest, een kleine donkere bar waar vooral muziek uit de 70's en 80's werd gedraaid (Sex Pistols, The Ramones, etc.). De muziek was dus erg fijn, de shots vloeiden rijkelijk, de mensen waren chill, en wij dus tevreden

Copenhagen streets
Siem & Sam, Nyhavn
Dag 2 bestond daarom eigenlijk vooral uit uitbrakken en chillen, waardoor we veeeel te laat de stad in gingen. Superdom dus, want de winkels gingen dicht, en als er iets gewoon geweldig is aan Kopenhagen zijn het de winkels. Van Weekday  en & Other Stories tot de vetste sneakerwinkels (Naked, voor vrouwen!!) en interieurzaken. Echt een stad naar mijn hart, wat winkels betreft dan. Uiteindelijk zijn we maar weer gaan eten en drinken, wat we voor mijn gevoel het meeste hebben gedaan dit weekend. Eerst bij The Log Lady, een klein, donker en knus café waarbij het lijkt alsof je bij iemand thuis in de woonkamer zit. Very cosy. Daarna hebben we echt geweldige burgers gegeten bij Halifax, waar duidelijk Amerikaanse maatstaven gelden wat hoeveelheid betreft. FOODCOMAAAA, Nikki en ik zijn thuis gaan pitten en Sam ging Simone ophalen van het station, en daarna zouden we uitgaan met z'n allen.

Na een indrink-singalong-sessie en lange tocht over straat kwamen we aan bij Cosy, een gaybar die alles behalve gay was. Ik denk dat zo'n 80% zo hetero was als ik weet niet wat. Ook hier werden de nodige alcoholische drankjes genuttigd  (lees: gestolen, want hallo, we zijn nog steeds in het dure Denemarken). Wederom een geweldige avond met Siem, Nik, Sam & haar Erasmus friends. 

Sam, Alex, Nik & ik - after Cosy, 7 am.
Wat ik ook zeker even moet vermelden, is het bezoekje van Simone en mij aan Christiania, een 'onafhankelijk' wijkje in Kopenhagen bewoond door hippies, en de enige plek buiten Nederland waar hasj & wiet 'legaal' is. Nou wij kwamen daar dus aan, als twee onwetende meisjes (zonder onze Sam), heel nieuwsgierig hoe het er daar aan toe ging, en het was BIZAR. Vanaf het moment dat wij daar als het ware binnenstapten, was de sfeer heel erg gespannen, je voelde gewoon dat je iets deed wat eigenlijk verboden was. Iedereen liep heel gehaast, niemand lachte of was echt vrolijk, en ik had het gevoel dat ik enorm werd bekeken door de mensen van daar, als een of andere belachelijke toerist (ik had in de tussentijd maar even mijn camera afgedaan). Als eerste wilden we een beetje rondlopen en kijken wat er te zien was, en ik voelde me alles behalve op m'n gemak haha. Overal liepen kerels met bivakmutsen en zonnebrillen die ons eng aankeken (leek het), en ik wist gewoon niet hoe ik me moest gedragen. Toen Simone en ik eindelijk ergens chill gingen zitten, vroegen we aan een stel Denen of zij ons het hele principe uit konden leggen van Christiania, aangezien het voor ons Nederlanders dus vrijwel normaal is om gewoon even de shop in te lopen en een joint op te steken. Zij vertelden ons dat er een paar weken geleden een inval was geweest van de Deense politie, wat de gespannen sfeer verklaarde, en waarom die mannetjes allemaal bivakmutsen droegen. Normaal zou het dus een chille spot moeten zijn waar mensen met mooi weer gezellig om een kampvuurtje joints roken en biertjes drinken. Zeker een excuus om nog een keer terug te gaan naar Kopenhagen. 


O. En dan iets wat ik al die 5 dagen met open ogen heb bewonderd: DE MENSEN. Echt, dat Deense volk, ik keek mijn ogen uit. Hier een paar feitjes op een rij:
1. Iedereen, maar dan ook IEDEREEN is zoooo knap. alle vooroordelen/stereotypen kloppen 100%.
2. Om maar over de kledingstijl te zwijgen, halleluja.
3. Het lijkt wel of er alleen maar jonge mensen (16-40 jaar) rondlopen in Kopenhagen.
4. Ze hebben hier niet gehoord van schuiven, of rechts lopen op straat. Heel irritant.
5. Denen zijn serieus. Je ziet ze niet snel in het openbaar lachen of gek doen (vraag me af wat ze van ons gedacht hebben)
6. Je ziet heel veel jonge gezinnen. Hippe vaders en moeders met kinderwagens en kleine kindertjes in (tuurlijk) hippe, te schattige babykleertjes en kleine sneakertjes.
7. De mensen zijn niet in hokjes te plaatsen. Niet omdat ze allemaal zo anders zijn, maar het lijkt alsof ze zich  qua stijl allemaal houden aan een Deense standaard, en binnen die standaard zich dan onderscheiden. Je kunt dus niet zeggen die is een hipster, die is alternatief, dat is een skater. Nee, gewoon één groot hokje, waarin ze toch stuk voor stuk een vette stijl hebben, allemaal op de Deense manier.


Kopenhagen, until we meet again!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten